Wat doen en leren de kinderen in de workshops?
U denkt misschien aan spelletjes doen op de computer. Ja dat zou kunnen, maar dan alleen als de kinderen het spelletje zelf maken. In de workshops leren we de kinderen namelijk programmeren. En dat is kort samengevat: het maken van een programma waarmee je de computer aanstuurt. En wat is er leuker als je een spelletje programmeert en dat samen kunt spelen met je vriendje of vriendinnetje!
Spelenderwijs ben je bezig met een leuke uitdaging, waarbij het aankomt op inzicht en logisch denken. Is dat niet moeilijk? Soms wel, maar door oefening en leren van je fouten kom je juist verder.
Even een vergelijking: lezen en schrijven is ook ‘moeilijk’ als je het alfabet niet kent. Daarom begin je eerst met letters, die je vervolgens rangschikt tot woorden en heb je dat onder de knie dan kun je brieven en boeken schrijven. Kortom communiceren.
Iets dergelijks geldt ook voor programmeren: je leert de letters (code), daarna maak je woorden, (een programma) en uiteindelijk maak je een compleet spel of een programma voor de automatisering van je huis. Ook hier geldt dus, communiceren (met de computer)!
De computer is niet meer weg te denken in de huidige (en toekomstige) samenleving. Dus kan het handig zijn als je iets meer leert begrijpen van programmeren.
En waarom bij de TechniekFabriek?
Omdat:
• je geen computer hoeft mee te nemen
• je les krijgt in kleine groepen ( max. 8 kinderen)
• je de computerworkshops eventueel kunt combineren met techniekworkshops.
• je les krijgt van ervaren vrijwilligers. Veel van hen hebben een ICT of
elektronische achtergrond of zijn enthousiaste hobbyisten op genoemde gebieden.
• de prijs geen obstakel hoeft te zijn.
Wat hebben wij te bieden?
We bieden de volgende workshops:
Computerworkshop Rood
Leren programmeren in Scratch; voor kinderen zonder programmeerervaring
Computerworkshop Geel
Werken met de micro:bit; voor kinderen met (enige) programmeer ervaring
Computerworkshop Blauw
voor kinderen die al aardig vaardig zijn met programmeren en die redelijk zelfstandig uitdagingen aankunnen.
Uitdagend, maar haalbaar – plezier staat voorop
Kinderen die voor het eerst deelnemen aan een workshopreeks moeten nog veel basistechnieken leren in vergelijking met kinderen die al langer meedoen. Ook leeftijd, persoonlijke interesse en eigenschappen van de kinderen bepalen mede welke projecten voor een kind geschikt en uitdagend zijn. Daarom hebben we ervoor gekozen om verschillende projecten aan te bieden aan jongere of oudere, en ervaren of minder ervaren kinderen. We werken met bovenstaande groepen.
Wij kijken naar hoe het kind zich in de workshops ontwikkelt en plaatsen het in de meest geschikte groep: de groep waarin hij of zij met succes interessante en uitdagende projecten kan uitvoeren. Het aantal gevolgde reeksen of de leeftijd zijn hierin mede bepalend, maar niet altijd doorslaggevend.
Meer informatie over de workshops is te vinden onder Workshops